In aanloop naar 23 & 24 mei werpen we ook een blik op het roemruchte verleden van de ELE Rally. In onze eerdere berichten namen we jullie mee terug in de eerste 40 edities van de oorspronkelijke Eindhoven – Luik – Eindhoven Rally, die na 10 jaar werd hernoemd naar de ELE Rally. In dit laatste bericht nemen we je mee naar de laatste 20 edities: 2005 tot en met 2024, met de rallysport die in ontwikkeling blijft, nieuwe categorieën rallyauto’s en uiteraard de opkomende talenten die het tegen de bestaande helden opnemen.

Het tijdperk van de WRC-bolides
Als opvolger van de Groep A-rallyauto’s werden in het World Rally Championship de WRC’s geintroduceerd, die ook gretig aftrek vonden bij deelnemers aan de ELE Rally. Met een motorinhoud van 2 liter, inclusief turbo, haalden deze indrukwekkende bolides een vermogen van dik 300 pk waarmee de klassementsproeven bedwongen konden worden. Toonaangevende bolides, zoals de Ford Focus en Mitsubishi Lancer WRC, spraken tot de verbeelding bij rallyfans. Omdat de fabrikanten continue veel doorontwikkelden, voelde de FIA zich genoodzaakt om de motorinhoud in 2011 terug te schroeven naar een 1.6 turbomotor (en ook conform de norm in straatauto’s), wat alsnog indrukwekkende tijden opleverde.
Maar hoe kan Piet van Hoof dan met zijn Mitsubishi Lancer EVO IV dan toch de ELE winnen in 2009?
De 2009-editie was een hele bijzondere in ELE-wereld. Terwijl onder andere Bernhard ten Brinke aantrad in een Focus WRC ’06, was het Piet van Hoof die uiteindelijk aan het langste eind trok, met een tijdverschil van slechts 7 seconden. Hij won ook geen enkele proef maar reed samen met zijn navigator Niels Leermakers zeer voortvarend naar de finish en gaf aan dat een constante en foutloze rijstijl hen dit resultaat had opgeleverd. Piet zijn favoriete auto is duidelijk, zelfs in de latere jaren (t/m 2021) kon hij bijzonder goed meekomen met zijn “antieke” Evo IV. Het was een tijd geleden dat een Brabander zijn thuisrally won!
Opkomende Nederlandse talenten in het rallywereldje
Vanuit de KNAF (Nederlandse autosportbond) werd in 2000 het talentenprogramma KNAF Talent First opgezet, wat zich in eerste instantie richtte op coureurs op circuits. In 2005 werd het programma uitgebreid naar de rallysport, waar mooie namen uit voortkwamen: Hans Weijs jr (2005), Kevin Abbring (2006) en Timo van der Marel (2007). In 2010 was het Kevin Abbring die uitkwam in de ELE met een Nissan 350Z, die reed op bio-ethanol om de groene ambities te onderstrepen. Politicus Alexander Pechtold vond dit zo’n mooi initiatief dat hij polshoogte kwam nemen en ook bij Kevin instapte om een klassementsproef met hem samen te rijden.
Gevestigde orde vs jonge talenten
In deze jaren zien we ook nieuwe winnaars opstaan. Spektakelmakers als Erik Wevers, Erik van Loon, Mark van Eldik en Jeroen Swaanen weten 1 of meerdere malen toe te slaan in de ELE Rally. Tel daarbij op de ervaring van sommige mensen die ook per seizoen beter om konden gaan met hun potente bolide, denk bijvoorbeeld aan de overwinningen van Bob de Jong in de prachtige Mitsubishi Lancer WRC 05. Vaak zien we ook navigatoren met flink wat ervaring die de talenten over de KP’s coachen, een vak wat niet onderschat mag worden.

Opkomst van social media en mobiele telefoontjes
In de loop van de jaren 2000 en 2010 maakte de ELE Rally een stille, maar onmiskenbare transformatie mee, niet alleen op de klassementsproeven, maar ook daarbuiten. Met de opkomst van mobiele telefoons met camera’s werd ieder toeschouwer ineens een verslaggever, een fotograaf, een influencer in de dop. Waar vroeger alleen officiële media en rallyteams beelden deelden, verschenen er nu razendsnel filmpjes, foto’s en live-updates op social media. Platforms als Facebook, Instagram en later ook TikTok veranderden het rallypubliek: de beleving werd interactief, gedeeld en geëxplodeerd in zichtbaarheid. De ELE Rally kreeg hierdoor een jonger, breder publiek en een veel grotere online aanwezigheid. Fans konden hun helden volgen, onboard-video’s terugkijken en zelfs de sfeer langs het parcours meemaken zonder er fysiek te zijn. Tegelijkertijd bracht het ook nieuwe uitdagingen: veiligheid en privacy kwamen scherper onder de loep te liggen, en de organisatie moest waken over hoe, waar en wanneer content werd vastgelegd. Maar één ding is zeker: het digitale tijdperk gaf de rally een nieuwe dimensie, waarin snelheid niet alleen op de weg werd gemeten, maar ook in het bereik van een virale post.
R5 – Rally2 wat recent de klok slaat
In de laatste jaren zien we de opkomst van (eerst) R5-auto’s, welke later onder de Rally2-naam aan de start verschenen (conform FIA-richtlijnen). Jasper van den Heuvel was de eerste in 2017 met de R5 won, wat hij herhaalde in 2019 met Lisette Bakker aan zijn zijde. In 2021 en 2023 was het Bob de Jong die zijn aantal overwinningen in de ELE op 4 bracht en Hans Weijs (2022) en Yannick Vrielink (2024) completeren de lijst.

Winnaars edities 41 – 59:
- 2005 – Erik Wevers / Filip Goddé (Toyota Corolla WRC)
- 2006 – Frits van Eerd / Erwin Mombaerts (Toyota Corolla WRC)
- 2007 – Mark van Eldik / Michel Groenewoud (Mitsubishi Lancer WRC 05)
- 2008 – Erik Wevers / Jalmar van Weeren (Ford Focus RS WRC 06)
- 2009 – Piet van Hoof / Niels Leermakers (Mitsubishi Lancer Evolution IV)
- 2010 – Mark van Eldik / Michel Groenewoud (Mitsubishi Lancer WRC 05)
- 2011 – Erik van Loon / Harmen Scholtalbers (Ford Focus RS WRC 08)
- 2012 – Jeroen Swaanen / Robin Buysmans (Ford Focus RS WRC 08)
- 2013 – Bob de Jong / Bjorn Degandt (Mitsubishi Lancer WRC 05)
- 2014 – Bob de Jong / Kees Hagman (Mitsubishi Lancer WRC 05)
- 2015 – Jeroen Swaanen / Sander van Barschot (Ford Fiesta RS WRC)
- 2016 – Erik van Loon / Harmen Scholtalbers (Subaru Impreza WRC S14)
- 2017 – Jasper van den Heuvel / Lisette Bakker (Mitsubishi Lancer Evolution X)
- 2018 – Hermen Kobus / Erik de Wild (Skoda Fabia R5)
- 2019 – Jasper van den Heuvel / Lisette Bakker (Ford Fiesta R5)
2020: Rally geannuleerd ivm Corona pandemie - 2021 – Bob de Jong / Bjorn Degandt (Hyundai i20 R5)
- 2022 – Hans Weijs / Bjorn Degandt (Ford Fiesta R5 Mk II)
- 2023 – Bob de Jong / Erik de Wild (Hyundai i20 Rally2)
- 2024 – Yannick Vrielink / Harm van Koppen (Ford Fiesta R5 Mk II)