Na een enerverende dag in de ELE Rally kan er gerust gesteld worden dat dit niet een alledaagse ELE was. Nadat er op de eerste 3 klassementsproeven al het nodige gebeurde, werd dit gedurende de dag nog verder onderstreept door het aantal uitvallers. Bij de rally stonden 51 auto’s aan de start, waarvan er slechts 27 de finish hebbben gehaald. Onder hen dus de winnaars Bob de Jong en Bjorn Degandt met de Hyundai i20 R5. Nadat ze in 2013 voor het eerst instapten naast elkaar, en prompt de ELE wonnen, hebben ze nu een hoofdstuk afgesloten door in de laatste rally die ze samen rijden, ook aan de haal te gaan met de 1e prijs. De cirkel is rond. Tweede werden Kevin van Deijne en Hein Verschuuren met de Skoda Fabia R5 en het podium werd gecomplementeeerd door Jim van den Heuvel en Jouri Dockx met de VW Polo R5.

Eerste boucle

Nadat er op de eerste 3 klassementsproeven (Strijpse Kampen, Spoordonk en Wintelre-Oerle) al een felle strijd was ontstaan tussen de equipes De Jong/Degandt, Van Deijne/Verschuuren en Van den Heuvel/Dockx werd er gedacht dat dit een echte titanenstrijd zou gaan worden. Echter bleek de equipe De Jong/Degandt alles onder controle te hebben waardoor ze gedurende de dag hun voorsprong konden uitbreiden naar maximaal 29 seconden (na klassementsproef MRT Engines/ Sint-Oedenrode 2). Doordat De Jong en Degandt continue snelle tijden lieten noteren liepen ze ook flink uit op de concurrentie. In de laatste boucle van 2 klassementsproeven was het een kwestie van de concentratie bewaren en de rally uitrijden.

Genieten voor Radboud van Hoek

Ook oud-wedstrijdleider Radboud van Hoek stond met zijn vaste rijder Jan de Winkel aan de start in de Renault Clio R3. Ondanks een momentje was de lach op het gezicht van Van Hoek er een van oor tot oor. Het was prachtig om te zien hoe zo’n doorgewinterde rally-man in hart en nieren nu zichtbaar genoot van het rijden van zijn eerste ELE Rally.

Crash voor Piet en Sander van Hoof op KP Wintelre

Minder florissant ging het eraan toe voor Piet en Sander van Hoof. Na een crash op de 3e klassementsproef (nota bene Wintelre) werd die proef ook geneutraliseerd. Piet moet voor observatie nog 1 nacht in het ziekenhuis blijven, Sander is reeds weer naar huis. De man die voor velen nooit kon crashen, was nu toch gecrasht op zijn eigen klassementsproef. Laten we hopen dat ze snel weer de oude zijn en de Mitsubishi Evo IV opgeknapt kan worden. Zoon Jari finishte wel zijn 1e ELE Rally op een mooie 13e plaats met de Opel Adam.

Historics Rally, Shortrally, Cross Country Rally

In de 3e ELE Historic Rally ging de winst naar de equipe Piet-Hein en Mika van der Heijden met de Lancia Delta. Tweede werden Christophe de Leeuw en Rutger Govaerts met de Opel Ascona A en de 3e plaats is er voor Sander Drijber en Thies Stegeman met de BMW 320/6. In de Cross Country Rally werd er een loepzuivere hattrick gescoord door Joost Hofmans en Mark van der Spank die met hun McRae Enduro iedereen wederom te snel af waren.

Kampioenschappen

Naast de overall plaatsing, zijn er ook punten te verdien in de meetellende kampioenschappen. In het Open Nederlands Rally Kampioenschap was De Jong het snelste, in het Nederlandse Rally Kampioenschap pakte Lambert Parren de overwinning in de Mitsubishi Evo X door Ad Smits (Mitsubishi Evo X) voor te blijven en Michael Kamper won de BMW 130i Cup. Tevens was er een mooi succes voor de broers Stevens uit Eindhoven, die de eerste plaats in de RC4-klasse behaalden.

Na een hopelijk eenmalig evenement van 1 dag hopen we volgend jaar weer een waardige ELE te kunnen organiseren die natuurlijk over 2 dagen loopt, zoals het hoort. De exacte datum zullen we op korte termijn bekend maken.

 

Foto: Joris van Esch

 

 

De vooruitzichten voor de 56e editie van de ELE Rally, in combinatie met de 3e ELE Historic Rally, de 5e ELE Shortrally en de 3e ELE Cross Country Rally, zijn veelbelovend. Ook al wordt de rally dit jaar slechts over 1 dag verreden, de omstandigheden zullen, zoals van de ELE Rally verwacht mag worden, zwaar zijn. Waar er normaal in heerlijke temperaturen de klassementsproeven bedwongen worden, zitten we nu reeds in de herfst wat voor nogal wat verrassingen kan zorgen.

Onverhoopt moest Stichting ELE Rally op zoek naar een nieuw serviceterrein, nadat bleek dat bij De Rooy transporten op Ekkersrijt het terrein niet beschikbaar zou komen. Dit allemaal in verband met het wereldwijde tekort van elektronische componenten. Nadat er de nodige lijntjes zijn uitgegooid is er op de valreep gelukkig een nieuwe servicelocatie gevonden: Aquabest, even verderop gelegen van industrieterrein Ekkersrijt in Son. Een mooie service locatie die ook alle voorzieningen geeft die een servicelocatie nodig heeft. Daarmee lijkt het laatste vraagstuk ook opgelost. Uiteraard houden we ook alle ontwikkelingen rondom Corona in de gaten.

Met een mooie volle aansprekende kalender in het najaar op het gebied van rally’s, heeft Stichting ELE Rally besloten om de 56e editie op 1 dag te verrijden. Ongewijzigd blijft een enorm interessant deelnemersveld, bestaande uit de reguliere rally, de Historics rally, de shortrally en ook dit jaar weer de Cross Country Rally.

De afgelopen tijd is reikhalzend uitgekeken naar de datums waarop rallyminnend Nederland weer kan genieten van rallysport, en Stichting ELE Rally is verheugd te kunnen melden dat er na enorm goed overleg met de KNAC Nationale Autosport Federatie (KNAF) en de overige rally-organisatoren voor het weekend van 8 & 9 oktober is gekozen. De komende tijd gaan we alles op een rijtje zetten of de ELE Rally weer over 2 dagen verreden kan worden of dat er wellicht een andere opzet gekozen moet worden.

 

Met alle onzekerheden die de COVID-19 pandemie met zich meebrengt, heeft de stichting ELE Rally moeten besluiten om de 56e editie, die oorspronkelijk gepland stond voor 4 en 5 juni, uit te stellen tot in het najaar. In samenwerking met de andere Rally organisatoren en de KNAC Nationale Autosport Federatie (KNAF), wordt er komende weken naar een nieuwe datum gezocht in het najaar, wanneer er hopelijk weer publiek bij dit soort evenementen toegestaan is.

Stichting ELE Rally heeft tot op het laatste moment alle scenario’s opengehouden maar kwam tegelijkertijd tot de conclusie dat een rally zonder publiek geen optie is. Zowel in financieel opzicht, maar zeer zeker ook in de beleving van de sport. Er zijn momenteel nog te veel onzekerheden met betrekking tot het verloop van de corona maatregelen die het doorgaan van dit soort evenementen in de weg staat op 4-5 juni a.s.

Daarom hebben we voor 2021 een datum in het najaar op het oog, want we willen echt dit jaar een ELE Rally organiseren met publiek. De verwachting is dat dit in het najaar mogelijk wordt. Dan kunnen we samen met de vele liefhebbers, deelnemers, vrijwilligers, sponsors en onze trouwe leveranciers een weer prachtig weekend tegemoetzien.

Het organisatiecomité wenst iedereen veel sterkte en gezondheid in deze moeilijke tijd.

Stichting ELE Rally 

In verband met de Covid-19 pandemie is vooralsnog veel onduidelijk over de mogelijkheden voor evenementen in 2021. Wij van de ELE Rally organisatie zijn alweer druk bezig met alle voorbereidingen voor de nieuwe editie die vooralsnog gepland staat voor vrijdag 4 en zaterdag 5 juni. Voorop staat dat we het evenement graag door willen laten gaan met zoveel mogelijk wedstrijdkilometers, en we houden dan ook met alle scenario’s rekening.

 

We hopen dat iedereen zich aan de regels houdt zodat we hopelijk op 4 en 5 juni 2021 met jullie weer een prachtig rallyweekend kunnen beleven.

 

Deelnemers ELE Cross Country

logo footer wit mob

facebookinstagramtwitter

 

 

  Stichting ELE Rally | Postbus 731, 5600 AS Eindhoven, Nederland  

 

De website van Stichting ELE Rally maakt gebruik van cookies. Door op sluiten te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Klik hier voor meer informatie.